Off the Beaten Path i Laos: The Bolaven Plateau

Adventurous Kate innehåller affiliate -länkar. Om du gör ett köp med dessa länkar kommer jag att göra en ersättning utan extra kostnad för dig. Tack!

Dela på Twitter
Dela på Facebook
Dela på Pinterest
Dela i e -post

Jag är på en liten bensinstation på Bolaven -platån i södra Laos och försöker förklara för damen exakt hur mycket av magenta vätskan jag behöver. Jag pekar på min nästan tomma bränslemätare; Hon ger mig slangen att hålla medan hon vevar handbokpumpen.

Och då måste jag ta reda på exakt hur mycket jag är skyldig henne. Ingen av oss talar mer än två ord av den andras språk, liksom att nicka såväl som att le dig kommer inte långt när du hanterar siffror.

Jag drar ut min iPhone och drar upp räknare -appen. Många leverantörer i Sydostasien tar med kalkylatorer för att visa kostnader för turister, men det finns ingen metod som den här damen ser många turister. Jag fortsätter att skriva nummer; Hon skakar på huvudet.

Jag lämnar henne iPhone. Hon trycker tveksamt på en knapp såväl som hennes affär med tänds när skärmen fylls med siffrorna hon valde.

Här är jag, i avlägsna Laos, mentor en regional dam exakt hur man använder en iPhone. Våra liv kunde inte vara mer annorlunda, men ändå här var vi tillsammans förundras över Hantverket från Steve Jobs.

De flesta backpackers som åker till Laos tar den vältrediga vägen från Vientiane till Vang Vieng till Luang Prabang och lämnar sedan omedelbart landet. Medan jag definitivt planerar att ta den vägen någon gång, fanns det en region som jag ville gå till mer: södra Laos.

Södra Laos har mycket färre turister än norr, samt känns långt ifrån misshandlad väg. Kör med denna region är bolavenplatån, hus till kaffeplantor, vattenfall, hus på stylter, samt några av de vänligaste ungdomarna du någonsin kommer att träffa.

För att komma till södra Laos från Bangkok tog jag ett tåg över natten till Ubon Ratchathani i Isan, Thailands nordöstra region. Från Ubon var det en två timmars bussresa samt gränsövergång till Pakse, den största staden i södra Laos.

I Pakse hyrde jag en motorcykel och organiserade en två-dagars resa med Bolaven Plateau. Från det ögonblick som jag hoppade på den cykeln, kände jag mig anmärkningsvärd – kryssande ner på smutsbanorna, studsade med enstaka grytor, mitt långa hår som flyger vild bakom mig.

Och ja, jag var täckt av en fin pasta av rött smuts såväl som solskyddsmedel, såväl som enstaka fel slog mig i ansiktet, men jag brydde mig inte – det finns inget som känslan av att rida med främst otravlerat territorium. Jag märkte färre än fem utlänningar på två dagar, liksom jag var den enda solokvinnan.

Överallt jag cyklade skulle barnen vinka såväl som att skrika, “Hej!” Jag körde förbi en grupp skolbarn såväl som de började hoppa runt och peka på spänning. Jag kände mig som en kändis!

Inte långt ifrån tat lo, dessa bedårande bitpojkar tog mig på en vandring runt deras by!

Du kan resa från pakse till tat lo på ungefär två såväl som en halv timme, men det är värt det om du går långsammare, kolla in regionen och sluta på vägen. Ta hela dagen och tillbringa sedan natten i Tat Lo och komma tillbaka för att paffa nästa dag. Det är en perfekt resplan.

Tat Lo är ett av de mer berömda vattenfallen i södra Laos, liksom en liten stad har dykt upp runt den. De flesta dyker upp med buss, varför jag såg få andra utlänningar på vägen.

En annan anledning att göra denna resa? Det är billigt. En restaurangmåltid kostar sällan mer än $ 1, en stor Beerlao kostar cirka $ 0,80, liksom min bungalow med en balkong samt utsikt över flodkostnaden $ 4.

Personligen tror jag att Tat Lo har en hel del blivande för att bli en stor backpacking -destination. När de får wifi såväl som att lägga in några västerländska toaletter, det vill säga! Mellan den underbara platsen såväl som den växande scenen är det bara en tidsfråga innan den blir mer etablerad såväl som backpackerbussarna anländer.

Översättning: Som jag sade om Koh Lanta, som jag sade om Railay, gå nu. Gå till Tat lo nu, gå med motorcykel och se den för den lugna byn som den är. Vänta inte upp tills vägen är full av många Falang som i Pai. Kan du föreställa dig?!

Det är inte lika sent att njuta av ensamhet på en väg som ser så få utländska besökare. Gå, gå nu och njut av en verkligt underbar plats medan du kan.

Få e -postuppdateringar från Katenever missa ett inlägg. Avsluta prenumerationen när som helst!