Vilanculos, Moçambique – Stränder och ögonbindel

Varje resedag i Afrika är galen, hektisk, otrolig … och ibland försöker. Vi lämnade Tofo och tog en liten chapa (minibuss/skåpbil) till staden Imhambane. Därifrån gick vi ombord på en färja och åkte till Maxixe, därifrån var det en 4 timmars åktur till Vilankulo. Längs vägen finns det alltid lokalbefolkningen som säljer alla typer av föremål från sidan av vägen.

Den här gången kunde vi också köpa en enorm påse med färska apelsiner och cashewnötter. Du kommer aldrig att bli hungrig på en resedag i Moçambique! Chapa var full av människor, som vanligt, såväl som bagage, livsmedelsprodukter, och vanligtvis kommer det till och med att finnas levande kycklingar under sätet. Det skapar en intressant åktur.

Läckra färska apelsiner tillgängliga för försäljning på väg från Tofo till Vilanculos

Vi anlände till Vilanculos och gick till vårt pensionat och träffade Alice och Henry på vägen för att chatta om vad som hade hänt på vår dag från varandra. Vi träffade tillbaka efter att ha checkat in på vår RoundEvel Hut och tyckte om middag och en ukulele -session på stranden den kvällen.

Vi hade ordnat att segla ut till Bazaruto -skärgården följande morgon. Det var en av de bästa dagarna ännu! Vi gick ut på en traditionell mozambikansk båt som kallas en dhow och tog oss till ön Magaruque.

Att segla genom det otänkbart lugna, kristallklara, turkosa vatten var otroligt och det som gjorde det ännu mer speciellt var när vi drog upp tillsammans med en lokal spjutfiskare och nästa sak vi visste, vi hade levande, nyfångade krabbor som kom ombord för lunch. Vi fick 13 bra krabbor för $ 1,75 … okänt!

Dariece njuter av att segla den fantastiska Vilanculos skärgården
Att köpa de färskaste krabborna som möjligt från en spjutfiskare, Bazaruto skärgård, Moçambique

Förberedar nyfångade krabbor på båten, Bazaruto skärgård, Moçambique
När vi kom nära strandlinjen gick vi alla in för en snorkel och körde bara längs hyllan med strömmen. Lunch var fantastisk, krabba curry, grillad färsk fisk, ris, sallad, bröd och bananer.

Getar på vägen njuter av en utsökt färsk lunch, Magaruque Island, Bazaruto skärgård
När vi fyllde oss själva beslutade vi att gå av och utforska ön lite mer. Det fanns en enorm sanddyn mitt på ön som vi vandrade upp och belönades med spektakulär utsikt över alla sidor av ön. Vattnet på ön var fantastisk, sanden var extremt vit och dagen var fantastisk.

Utforska Magaruque Island, Bazaruto skärgård, Moçambique
Nick och Henrik, Magaruque Island, Bazaruto skärgård, Moçambique

Utsikt från på toppen av sanddynerna, Magaruque Island, Bazaruto skärgård, Moçambique
Precis när vi trodde att det inte kunde bli bättre, såg vi en dugong simning i vattnet! En dugong är som en manat och är extremt sällsynta att se, men vi hade turen att följa den och titta på det genom det klara vattnet när det betade längs havets botten. Omedelbart började besättningen ropa “Tipsy, Tipsy!” … Som i skulle de få ett bra tips för att följa den enorma varelsen så länge! alltför roligt. Det var ett perfekt slut på en perfekt dag med våra nya vänner … och det skulle finnas många fler att komma i Moçambique.

en dugong i Vilanculos skärgård
Nick övar Ukelele på båtturen tillbaka till Vilanculos, Moçambique

Nästa och sista, dag i Vilanculos, Nick och jag bestämde sig för att åka på en rundtur i byn med en av de lokala killarna. Det var bara de tre av oss och vi hade ordnat ett program med honom och berättat för honom de saker vi ville uppleva och se. Eftersom det var en lördag kunde vi inte gå till skolan eller sjukhuset, de var stängda.

Så istället sa vi till honom att vi ville gå till marknaden, barnhemmet och till kyrkan. Lördag är kyrkodagen i Vilanculos så det stod perfekt upp. Dagen var fantastisk och vi tyckte om att leka med barnen på barnhemmet och ge dem alla anteckningsböcker, pennor, tandborstar och tandkräm. Till och med bara att spendera en timme med dem var givande för oss, och förhoppningsvis tyckte de om vårt företag. Att se leenden på deras ansikten tände definitivt upp vår dag.

barn på barnhemmet i Vilanculos, Moçambique
Dariece med barnen på barnhemmet, Vilanculos, Moçambique

Nick hjälper till att pumpa lite vattenPå barnhemmet i Vilanculos, Moçambique
Tyvärr kunde vi inte spendera för mycket tid där eftersom vi var tvungna att komma till kyrkan i tid för tjänsten. Afrikansk kyrka är ingenting som kyrkan hemma. Tjänsten startade av en procession av kvinnor som kom ner på gatan och sjöng och dansade, de flesta med spädbarn fastade på ryggen med den traditionella duken. De tog sig in i kyrkan och alla andra följde in dem.

Vi tog våra platser på främre raden och försökte smälta in, till ingen nytta. Det var en så glad tid för folket, något de såg fram emot hela veckan. Vi hade hoppats se lite sjunga under tjänsten och vi blev förvånade när hela tjänsten i praktiskt taget sjöng! Det var inte tyst och tappat som kyrkorna hemma, det var optimistiskt, livligt och alla sjöng och pratade hela tiden.

Under en del sa de på sitt språk (portugisiska) att alla gifta par borde stå upp på scenen. Vår guide översatte vad de hade sagt och vi stod upp på scenen, medan alla lokalbefolkningen jublade och klappade på oss.

Tydligen i Moçambique spelar de spel i kyrkan! Männa skulle ställa upp och alla kvinnor skulle stå mittemot dem. Medan de var ögonbindda skulle kvinnorna känna varje man i linjen tills de hittade sin man. Lyckligtvis kunde jag kika under min ögonbindel och kunde se Nick’s skor … förhoppningsvis skulle jag ha valt honom utan att fuska.

Efter matchen beslutade vi att det var dags att lämna och vi gick upp till scenen och pratade med kyrkan om vem vi är, vad vi gjorde där och tackade dem för att de välkomnade oss till deras samhälle. Publiken skrattade och klappade med varje översättning som vår guide gjorde och de var bara glada över att se en Mazungu (vit person) i sin kyrka. Det var en så fantastisk upplevelse.

Nick utanför kyrkan med lokalbefolkningen i Vilanculos, Moçambique

Kvinnor som dansar utanför kyrkan i Vilanculos, Moçambique
Att få ögonbindel inuti kyrkan, Vilanculos, Moçambique

Getter på vägen inuti den lokala kyrkan – de enda vita ansikten där! Vilanculos, moçambique
Barn utanför kyrkan i Vilanculos, Moçambique

En skräddare med vackert, färgglada tyg, vilanculos, moçambique
Fiskare vid solnedgången, Vilanculos, Moçambique

Följande morgon packade de fyra av oss upp och var på väg till Beira för att så småningom ta oss upp till den mycket norra, avlägsna och exklusiva Quirimbas skärgården. De kommande två dagarna (och varje dag efter det) blev det ett reseäventyr som ingen av oss någonsin kommer att glömma!

Som det här inlägget? Klara det!

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon Associate och även ett anslutet för vissa andra återförsäljare. Detta innebär att vi tjänar provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köper från dessa återförsäljare.